Czy wyważanie kół jest potrzebne?

Większość kierowców dwa razy do roku zmienia koła w swoim aucie. Tylko niewielka część wie, że jednym z elementów takiej operacji jest wyważanie kół z zamontowanych kół. Kierowcy mający całe komplety opon rzadko korzystają z tej usługi. Podobnie, jak miłośnicy opon całorocznych. A czy wyważanie kół jest potrzebne?

co to znaczy, że koło jest wyważone

Prawidłowo wyważone koło toczy się prosto. Nie oddziałują na nie żadne boczne siły. Niestety z uwagi na niedoskonałości procesu produkcyjnego ani felga ani opona nie będą idealnie proste. Dlatego wyważanie jest jednym z elementów sezonowej zmiany kół. Ale są też inne przyczyny, na przykład niewielka zmiana kształtu felgi czy opony na feldze.

Jeżeli chcesz poznać definicję, wyważenie koła polega na równomiernym rozłożeniu mas wokół osi obrotu koła, gdzie środek ciężkości pokrywa się ze środkiem obrotu. Mówiąc prościej: chodzi o to, aby nie występowały w nim miejsca o większej lub mniejszej masie.

jak często powinno się wyważać koła

Wyważanie kół powinno się robić dużo częściej, niż w trakcie sezonowej zmiany opon. Tej zmiany nie robią zresztą zazwyczaj kierowcy, którzy przekładają całe koła. Również ci, którzy korzystają z coraz popularniejszych wielosezonówek rzadko wyważają koła. Spójrzmy zatem, kiedy należy dokonać wyważania:

  • po każdych przejechanych 5 tysiącach kilometrów,
  • gdy uderzysz w krawężnik,
  • gdy koło wpadnie w sporą dziurę
  • po gwałtownym, awaryjnym hamowaniu,
  • gdy nastąpi kolizja/wypadek
  • po jeździe terenowej lub dłuższej jeździe po nierównej nawierzchni
gdzie można wykonać wyważanie kół?

Niestety czynności tej nie wykonasz samodzielnie. W tym celu należy udać się do wulkanizacji. Myślę, że dla zdecydowanej większości z Was jest to oczywiste. Jeżeli jeździsz na zmianę opon i obserwujesz tę czynność, to wiesz też jak wygląda wyważanie.

na czym polega wyważanie kół

Koło zakłada się na wyważarkę, tam komputer bada w jaki sposób rozkładają się siły na kole i wskazuje gdzie i jaki ciężarek zamontować. Na czym polega ten proces dokładnie możesz przekonać się na poniższych filmach:

Zasada działania wyważarki
konsekwencje nieprawidłowego wyważenia kół

O tym, że coś z wyważeniem naszych kół może być niewporządku świadczy szereg objawów. Przy niewyważeniu tylnych kół możesz czuć zarzucanie tyłu auta lub drganie karoserii. Kierownica będzie drgać przy niewyważeniu kół przednich. Wprawne ucho usłyszy również charakterystyczny szum. Również nietypowe zużycie bieżnika może wskazywać na to, że coś jest nie tak.

Te wszystkie nieprzyjemne odczucia mogą Ci towarzyszyć, gdy koła nie są wyważone. Ale czy Ci to czegoś nie przypomina? Niestety podobne objawy może powodować uszkodzenie zawieszenia, na przykład problemy ze zbieżnością.

To jednak nie wszystko. Zaniechanie wyważania kół spowoduje słabszą przyczepność oraz obniżony komfort jazdy. To jednak nie wszystko. Droga hamowania auta będzie dłuższa, a elementy zawieszenia będą się szybciej zużywać.

wyważać czy nie wyważać?

Mam nadzieję, że Twoja odpowiedź na pytanie, czy wyważanie kół jest potrzebne jest twierdząca. Wiadomo, że rzadko decydujemy się na badanie tego parametru w każdym wymienionym wyżej przypadku, jednak warto to robić choćby 2 razy do roku. I to nawet, gdy masz opony wielosezonowe, czy zmieniasz całe koła. Jeżeli chcesz poczytać więcej na temat wyważania sprawdź tu, tu i tu