Dlaczego dobrze ustawiona zbieżność jest ważna

Kierowcy często zapominają o zbieżności. Ci, którzy udają się na pogłębione przeglądy w miarę mają sprawdzany ten parametr. Ale pozostali bardzo rzadko się na to decydują. Tymczasem prawidłowe ustawienie elementów zawieszenia jest bardzo istotne. Dlaczego dobrze ustawiona zbieżność jest ważna?

co mamy na myśli mówiąc zbieżność

Koła naszego samochodu nie są położone prostopadle do ziemi. /-\ Takie właśnie położenie zaobserwujemy, gdy będziemy z przodu patrzeć na oś główną. Nie może być inaczej, gdyż inaczej samochód nie mógłby się poruszać w oczekiwany przez nas sposób. Ale dlaczego nie można ustawić po prostu kół tak, jak należy i zapomnieć o tym parametrze? Głównie dlatego, że w całym układzie zawieszenia, mamy bardzo dużo gumowych elementów. Ale zużywanie się tych elementów to niejedyny powód. Przejdziemy do nich w dalszej części wpisu.

zbieżność jako element geometrii pojazdu

Zbieżność to tylko jeden z elementów geometrii kół. Wymieniłem go w tytule dlatego, że już dziś w zasadzie nie reguluje się innych wartości mających wpływ na geometrię. Mam tu na myśli jeszcze chociażby kąt pochylenia kół, czy kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Niestety, gdy te wartości odbiegają od prawidłowych, trzeba po prostu wymienić odpowiadające za to części zawieszenia.

a na co wpływa geometria

Dzięki prawidłowo ustawionej geometrii samochód będzie jechał zgodnie z intencją kierującego. Dotyczy to jazdy na wprost, ale zwłaszcza jazdy na zakręcie. A zwłaszcza jazdy na zakręcie z dużą prędkością. Zakręty są o tyle istotne, że każde koło będzie miało inny promień skrętu i przejedzie po innym łuku. Można zwizualizować sobie to na stadionie lekkoatletycznym. Tor bliżej murawy ma mniejszy obwód, niż tor skrajny, najbliżej trybun.

Dzięki prawidłowo ustawionej geometrii koła nie będą się również pochylać, a całą długością bieżnika przejeżdżać po drodze.

co może się wydarzyć, gdy geometria nie jest ustawiona prawidłowo

Zacznijmy od tego, na czym skończyłem poprzedni akapit. Koła, które całą powierzchnią nie dotykają drogi będą się zużywać na krawędziach, które dotykają drogi. To oczywiście nie wszystko. Kierowca może odczuwać „znoszenie” auta, co będzie wymagało silniejszego trzymania kierownicy. Z poważniejszych incydentów, na pewno wydłuży się droga hamowania. Ryzykujemy również, że wpadniemy w poślizg.

Źle ustawioną geometrię może również odczuć nasz portfel. Nieprawidłowo ustawiona wpłynie na zwiększenie oporów toczenia i zwiększone zużycie paliwa.

kiedy należy sprawdzać Geometrię/zbieżność

Zacznijmy od tego, że po każdej zmianie w zawieszeniu, geometrię ustawiamy od początku. Samodzielnie tego nie robimy, musimy skorzystać z usług wyspecjalizowanego warsztatu. Geometrię warto profilaktycznie zmierzyć przynajmniej raz w roku. Ale warto to również zrobić, gdy wjedziemy w głęboką dziurę, czy zahaczymy kołem o krawężnik. Jeżeli pomiaru dokonujemy raz w roku, warto zdecydować się na to wiosną, gdyż zimą nasze koła są narażone najbardziej na uderzenia o przeszkodę, a to wtedy istnieje największe ryzyko rozregulowania zbieżności.

Warto też od czasu do czasu skontrolować stan zbieżności samodzielnie. Na pustej drodze przy prędkości około 60-80 km/h puszczamy kierownicę i obserwujemy, czy auto jedzie prosto, czy zaczyna zbaczać z wyznaczonego kursu.

dbajmy o bezpieczeństwo

Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego dobrze ustawiona zbieżność jest ważna. Nie zapominajmy również o systematycznym badaniu tego parametru. Szczególnie, jeżeli tak jak ja jesteście zmuszone do ciągłego przejeżdżania po nierównych krawężnikach. Jeżeli ktoś chciałby dowiedzieć się więcej w temacie, zapraszam tu, tu i tu.