Jak często trzeba wymieniać płyn hamulcowy

Nie trzeba nikomu przypominać, jak ważny jest płyn hamulcowy w samochodzie. Układ hamulcowy jest zamknięty, więc bez usterki mechanicznej sam nie wyleje się z auta, również nie wyparuje. Ale czy jest on wieczny? Absolutnie nie. Zatem jak często trzeba wymieniać płyn hamulcowy?

zrób to zawsze tuż po zakupie

Bardzo rzadko masz wiedzę, kiedy poprzedni właściciel auta wymieniał płyn hamulcowy. Zatem, aby nie narażać się na niespodzianki, najlepiej wymienić płyn hamulcowy tuż po zakupie auta. Przy okazji można sprawdzić stan hamulców, wymienić klocki, tarcze hamulcowe. Jeżeli do tego przewody hamulcowe są stare, dobrze wymienić również tę część. Przegląd hamulców po zakupie powinien być tak oczywisty, jak wymiana rozrządu.

rodzaje płynu hamulcowego

Zanim odpowiem na pytanie zawarte w tytule, trochę Wam opowiem o tym, jaki płyn może znaleźć się w Waszym aucie. W jego skład najczęściej wchodzi eter glikolu, przy czym w poszczególnych typach jest on mieszany z różnymi substancjami.

Wyróżniamy następujące typy (dzielimy je po temperaturze wrzenia):

  • DOT 3 – płyn stosowany w starszych pojazdach. Ich temperatura wrzenia wynosi 205°C dla płynu suchego i 140°C dla mokrego,
  • DOT 4 – najczęściej spotykany płyn w dzisiejszych autach. Temperatury wrzenia to ok: 230°C dla płynu suchego i 150°C dla mokrego,
  • DOT 4+ – analogicznie jak poprzedni, tylko nieznacznie lepsze parametry fizykochemiczne,
  • DOT 5.1 – temperatura wrzenia równa 260°C dla mokrego i 180°C dla suchego płynu.

Płyny tych grup można ze sobą mieszać, pamiętając, aby dolewać jedynie płyn o wyższej wartości do płynu o niższej wartości. Dzieje się tak dlatego, że są to płyny higroskopijne, które można mieszać z wodą.

Pozostałe płyny, których nie można mieszać z innymi płynami, to:

  • DOT 5 Temperatura wrzenia dla tej grupy wynosi 160°C dla mokrego i 180°C dla suchego płynu. Jest to płyn na bazie silikonu, najlepszy do aut, które długo stoją. Z tego powodu znajduje częste zastosowanie w wojsku.
  • R3 – Temperatura wrzenia płynu suchego 205oC, a mokrego 140oC. Specjalnie oddzieliłem ten płyn od higroskopijnych płynów DOT, gdyż płyn R3 to płyn do starszych pojazdów z hamulcami tarczowymi lub bębnowymi. Niemniej jednak w sytuacji awaryjnej możesz użyć tego płynu, gdy oryginalnie wlano płyny DOT3 lub 4.
kiedy wymienić płyn hamulcowy?

Teraz możemy przejść do clou naszej wypowiedzi. Bezwzględnie należy wymienić płyn hamulcowy, gdy od ostatniej wymiany upłynęły dwa lata. Kolejna główna przesłanka do zmiany tej cieczy to miękki pedał hamulca mimo pełnego zbiorniczka. Trzeci powód to rdza na metalowych elementach układu hamulcowego, jak tłoczki. Płyn hamulcowy należy również zmienić w sytuacji wymiany takich elementów układu hamulcowego, jak tłoczki, czy przewody. Ostatnia przesłanka to widoczne zanieczyszczenia w zbiorniczku na płyn hamulcowy.

Zbiornik na płyn hamulcowy w mojej Skodzie. Widoczne wyraźne oznaczenie DOT 4
dlaczego trzeba wymieniać płyn hamulcowy?

Płyn ten z wiekiem traci swoje właściwości. Jeżeli nie używasz płynu DOT 5, w miarę upływu czasu nabiera on wody. Z tego powodu maleje temperatura jego wrzenia. Jeżeli zacznie się gotować, możesz za swoim autem zobaczyć żółtą smużkę. Płyn, który utraci swoje właściwości negatywnie wpływa również na metalowe części, które korodują. Nie wytwarza również odpowiedniego ciśnienia w układzie hamulcowym, co oznacza obniżoną skuteczność hamowania.

Czy sama dam radę?

Dasz radę, jeżeli masz warsztat i znasz się na tym. W przeciwnym razie jedyne słuszne miejsce to warsztat samochodowy. Przy okazji wymiany mechanik sprawdzi, czy układ jest szczelny i odpowietrzy cały układ tak, aby przywrócić całkowitą skuteczność działania tego układu.

Mam nadzieję, że zapamiętacie, jak często trzeba wymieniać płyn hamulcowy. Pamiętajcie, płyn hamulcowy zmieniamy co 2 lata. Zdaję sobie sprawę, że w starszych autach podchodzi się do tego mniej rygorystycznie, ale sprawdzajmy wtedy pozostałe przesłanki, zwłaszcza ograniczone działanie mimo pełnego zbiornika. Pamiętajcie, że jeżeli chcecie się pochwalić swoim autem, prześlijcie foto w wiadomości prywatnej na kobietyiauta lub kia_in_car. Jeżeli podoba Wam się moja działalność i chcecie ją wesprzeć – zapraszam na patronite lub zrzutka.pl. Dziękuję wszystkim Paniom, które wspierają tą stronę. W każdej motoryzacyjnej sprawie możecie też do mnie napisać na Facebooku czy Instagramie:) Drogie Panie za kółkiem – jestem do Waszej dyspozycji:)