Formalności przy sprzedaży samochodu

Często po sprzedaży auta oddychasz z ulgą. Możesz jeszcze pomyśleć: oby dojechał(a) na miejsce i już nie dzwonił(a). Ale formalności przy sprzedaży samochodu nie kończą się. Po odjeździe nabywcy pozostają Ci do zrobienia dwie rzeczy. Zaniechanie każdej z nich może być nieprzyjemne i bolesne finansowo

zgłoszenie w wydziale komunikacji

Analogicznie do zakupu auta, również, gdy je sprzedamy mamy 30 dni na zgłoszenie tego faktu. Kara za niedotrzymanie terminu wynosi do 1 tysiąca złotych. Jest to taka sama stawka, jak za niedotrzymanie obowiązku rejestracji. Formalności trwają jednak znacznie krócej. Ponadto wyrejestrowania odbywają się w innym okienku niż rejestracje.

W moim przypadku, gdy dostałem się do okienka, Pani dała mi do wypełnienia formularz. Sama w tym czasie sporządziła skan umowy, opieczętowała ją. Sprawdziła ponadto w systemie, czy wszystkie dane są poprawne. I tu uwaga – jeżeli nabywałaś swoje cztery kółka z drugą osobą, również na umowie muszą widnieć wasze podpisy. Jeżeli wszystko się zgadza, urzędniczka oddaje podstemplowaną umowę. To koniec spraw w wydziale komunikacji

zgłoszenie w firmie ubezpieczeniowej

Formalności przy sprzedaży samochodu kończą się w firmie, w której miałaś wykupione ubezpieczenie OC Twojego samochodu. Na szczęście masz kilka możliwości poinformowania ubezpieczyciela. Oczywiście, jeżeli masz ochotę, możesz udać się do stacjonarnego punktu, na przykład tam, gdzie wykupiłaś ubezpieczenie. Ale nie jest konieczne. Możesz spokojnie napisać maila do firmy. Musisz podać:

  • swoje dane, tj Imię, Nazwisko, numer PESEL i Adres,
  • numer rejestracyjny auta, którego się pozbyłaś,
  • numer VIN tego auta,
  • dane osoby, która zakupiła Twoje auto
  • załączasz skan/zdjęcie umowy

Na jaki adres napisać, to sprawdzisz na stronie internetowej Firmy. Pamiętaj, że na dopełnienie tego obowiązku masz 14 dni.

czy mam jakieś obowiązki wobec urzędu skarbowego

Nie. Zazwyczaj podatek PCC jest uiszczany przez nabywcę samochodu. Masz obowiązki w podatku VAT, jeżeli sprzedałaś firmowe auto. Jeżeli jednak prowadzisz firmę, najczęściej masz księgową, której przekażesz fakturę, a ona w odpowiedni sposób ją zaksięguje i wykaże w stosownych deklaracjach.

A co, jeżeli nie sprzedałam samochodu, tylko zezłomowałam?

Różnica jest taka, że do Wydziału Komunikacji oddajesz otrzymane tablice rejestracyjne i przecięty dokumenty pojazdu. Ale idziesz do tego samego okienka, w którym wyrejestrowujesz sprzedany pojazd. Jeżeli zaś chodzi o firmę ubezpieczeniową: informujesz ją, że auto zostało zezłomowane i załączasz skan dokumentu ze złomu oraz nie podajesz danych nabywcy:)