Kurs praktyczny w szkole nauki jazdy

Ostatnio mówiliśmy o pierwszej jeździe. Kurs praktyczny w szkole nauki jazdy ma na celu przygotować Cię do zdania egzaminu. Z tego względu w jego trakcie poznasz wszystkie tajemnicze miejsca w silniku, o które możesz zostać zapytana przez egzaminatora. Kilka godzin z pewnością poświęcisz na naukę jazdy na tzw. łuku, czyli po prostu pasie ruchu. Ważny aspekt to jazda pod górę („ruszanie na wzniesieniu”). Tu mała dygresja: już od kilku kobiet słyszałem, że są uczone jazdy na samym sprzęgle. Tak się serio da ruszyć i nie zdławić motoru? 🙂 Szczęśliwie reszty manewrów uczysz się na mieście. Dzięki czemu w swoich własnych czterech kółkach nie będziesz bała się zaparkować.

technika jazdy samochodem

Przejdźmy do samej jazdy. Kurs praktyczny w szkole nauki jazdy zaczynamy od nauki ruszania. Aby ruszyć samochodem na płaskiej powierzchni należy lewą nogą nacisnąć sprzęgło, a następnie powoli je zwalniać. Jak wyczujesz ruch samochodu, prawą nogą dodajesz gazu i powoli ruszasz. Wraz ze wzrostem prędkości musisz wrzucać coraz wyższe biegi. Robisz to tak, że w trakcie jazdy puszczasz gaz, naciskasz sprzęgło, ustawiasz dźwignię zmiany biegów w pozycji, na jaką chcesz zmienić bieg, powoli puszczasz sprzęgło i znów dodajesz gazu. Jeżeli wykonasz ten ruch zbyt gwałtownie – auto szarpnie, a sprzęgło będzie zużywać się coraz bardziej.

prawidłowe ruszanie pod górkę

Ruszanie pod górkę jest trudniejsze i nawet po egzaminie nie zawsze jest łatwe. Musisz zgrać 2 swoje nogi i prawą rękę. Jeżeli Twoje auto zaparkowane jest na wzniesieniu to mając zaciągnięty ręczny i wciśnięte sprzęgło – zaczynasz delikatnie je puszczać. W momencie gdy wyczujesz ruch auta zwalniasz ręczny i lekko dodajesz gazu. Nie wyobrażam sobie pokonania wzniesienia bez dodawania gazu. Na górce w ośrodku egzaminacyjnym manewr ten będzie stosunkowo prosty. Samochód nie może cofnąć się więcej niż ileś centymetrów. Nowe auta jakimi dysponują ośrodki czesto mają zabezpieczenie, że cofają się dopiero ileś czasu (1-2 sek jak zaczniesz puszczać sprzęgło).

jak prawidłowo zatrzymać pojazd

Zatrzymywanie: na łuku czyli tzw rękawie niestety musisz zatrzymać się w prostokącie namalowanym na jego początki i końcu, przy czym samochód nie może stać na żadnej krawędzi. Wyćwiczyć to instruktor z Tobą. Natomiast zatrzymanie na ulicy polega na tym, że zaczynasz od wciskania hamulca, a jak poczujesz, że auto zaczyna powoli szarpać to dokładasz sprzęgło. Jeżeli możesz ruszyć dalej to jedyneczka, lewą nogą do góry, prawa w dół, czyli sprzęgło do góry, dodajesz gazu i wracasz na trasę. Jeżeli jest korek, albo np czerwone światło – to zachowujesz się zależnie od swojego doświadczenia: wzorcowo – to wyrzucasz na luz, zaciągasz ręczny i czekasz na możliwość kontynuowania jazdy. Mniej doświadczone osoby od razu nacisną sprzęgło, wrzuca jedynkę i będą czekać na możliwość ruszenia.

Szczęściarzami są osoby, które mieszkają w mieście, w którym jest ośrodek egzaminacyjny. W takim mieście odbywa się większość jazd, gdyż jak Wam powiedziałem: chodzi tu o zdanie egzaminów: jeździcie po trasie egzaminacyjnej zapamiętując przekazane przez instruktora informacje np o znakach drogowych schowanych za drzewami, które łatwo przegapić. Wracając do szczęście – osoby z miast z ośrodkami uczą się jeździć po mieście, w którym przyjdzie im jeździć. Reszcie w miejscu zamieszkania zostaje kilka godzin, a na jazdy w dużym mieście jadą albo za kierownicą „eLki”, Albo jako pasażer, albo docierają własnym transportem.