Jak działa akumulator w samochodzie – cz. 2

do czego służy alternator

W poprzedniej części dowiedziałaś się, jak działa akumulator w samochodzie. Niestety – to nie koniec powodów. Kolejny z nich to awaria alternatora. Jeżeli kontrolka akumulatora nie gaśnie w trakcie jazdy – to znaczy, że alternator nie ładuje akumulatora. Nie należy tak jeździć, gdyż akumulator jest niezbędny do pracy silnika i jeżeli ulegnie rozładowaniu – silnik może zgasnąć. Jeżeli sam akumulator jest uszkodzony, również będzie się często rozładowywał, a może się nawet nie dać naładować.

samoistne rozładowanie akumulatora na postoju

Jeżeli jakaś część układu elektrycznego nie działa tak, jak powinna – może ona pobierać prąd również po odłączeniu silnika. Głównymi winowajcami takich awarii mogą być źle podłączone radio, czy alarm. Przy alarmie zwróć też uwagę, czy nie wyczerpała się płaska bateria zasilająca auto-alarm: w takim przypadku np. syrena pobiera prąd z akumulatora. Szczegóły możesz znaleźć w instrukcji alarmu.

Kolejna przyczyna, przez którą akumulator może się rozładować – jest niewłaściwie działający regulator napięcia. Akumulator może być ładowany jedynie określonym napięciem – nie za niskim, ale też nie za wysokim. Z tych wszystkich względów – po tym, jak bateria rozładuje się kilka razy – powinnaś oddać auto do warsztatu (najlepiej elektryka samochodowego), aby sprawdził, co jest powodem rozładowywania akumulatora.

w jaki sposób prawidłowo zamocować akumulator

Jak działa akumulator w samochodzie? Przede wszystkim w jego wnętrzu zachodzą ciągłe procesy. W związku z tym musisz też sprawdzić, czy w Twoim aucie akumulator zamontowany jest na stałe, a nie „lata” po komorze silnika. Jeżeli tak jest – musisz go zamocować na stałe. Użyj do tego chociaż drutu, choć najlepiej kupić oryginalną obudowę np. z Allegro. Jeżeli masz kogoś znajomego, kto choć trochę zna się na samochodach- możesz poprosić go o pomoc w takim montażu. Sprawdź również, czy klemy (są to zaciski na końcu kabli wysokiego napięcia, które umożliwiają podłączenia auta do akumulatora) nie są zaśniedziałe. Jeżeli tak jest – przetrzyj je drucianą szczotką lub papierem ściernym.

miernik napięcia akumulatora

O kondycji akumulatora może nas poinformować prosty miernik, który wkładasz do gniazdka zapalniczki. Po włączeniu zapłonu (pierwsze przekręcenie kluczyka) powinna pojawić się wartość ok 12,8 V. Jeżeli jest znacznie mniej – pora zacząć spodziewać się kłopotów i, żeby im zapobiec, pora naładować akumulator. Do tego służy prostownik – odpowiednik ładowarki w smartfonie. Ja np. używam zwykłego – zakupionego w jednej z sieci supermarketów. Pamiętaj jednak, że gdy masz w aucie system start-stop – nie wolno Ci używać zwykłego prostownika.

jak używać prostownika

Jak z niego korzystać – dowiesz się z instrukcji obsługi, ja powiem Ci jak go podłączyć. Po pierwsze – jeżeli masz garaż – możesz nawet nie wyjmować akumulatora z auta. Odkręcasz klemy, zdejmujesz je i podłączasz prostownik. Najważniejsze, abyś najpierw podłączyła go do akumulatora, a dopiero na końcu podłączyła prostownik do gniazdka. Prostownik ma końcach szczęki, którymi po prostu musisz złapać bolce akumulatora, ale UWAGA: zanim to zrobisz – znajdź na akumulatorze znaki „+” i „-„ Najpierw podłączasz czerwony kabel do plusa, następnie czarny do minusa i włączasz prostownik zgodnie z instrukcją obsługi. Jeżeli nie masz garażu – pomocne mogą być przedłużacze, które wystawisz z okna mieszkania lub piwnicy. W ostateczności – musisz wymontować akumulator z auta i zanieść go do domu. Tam zalecam ładować go w łazience.

zapraszamy do części trzeciej

W kolejnej części dowiesz się, jak uruchomić auto „na kable”, czyli „pożyczając” prąd z silnika sprawnego auta. Ale będą też inne, ciekawe rzeczy 😊 Będziesz miała kompletną wiedzę jak działa akumulator w samochodzie:)