Aquaplaning – ślizg na mokrej ulicy

Czy wiesz co to jest aquaplaning? Ślizg na mokrej ulicy. Ma on miejsce, gdy na ulicy jest tyle wody, że opona nie daje rady jej odprowadzić. Wytwarza się wówczas tak duże ciśnienie, że woda unosi samochód i traci on przyczepność. Wpływ na powstanie tego zjawiska mają: nawierzchnia np. betonowa. Ale bardzo często zdarza się również na koleinach w asfalcie. Dzieje się tak dlatego, że ciężko odprowadzić wodę z koleiny i w efekcie tworzy ona tam grubą warstwę. Kolejna istotna rzecz to zużyta lub zbyt słano napompowana opona, która nie ma dość grubych rowków, by odprowadzić całość wody. Ostatnia rzecz to prędkość. Im szybciej jedziesz, tym większe ryzyko wystąpienia aquaplaningu.

tracisz kontrolę nad pojazdem

Gdy przydarzy się ślizg na mokrej ulicy, auto traci przyczepność. Oponę od jezdni oddziela warstwa wody. Osoba prowadząca pojazd w momencie aquplaningu traci nad nim kontrolę. Nie reaguje on na ruchy kierownicą czy pedałami. Najważniejsze w tym momencie to puścić pedał gazu, gdyż zmniejszenie prędkości spowoduje zmniejszenie ciśnienia wody pod i przed samochodem. Gdy ono spadnie, opony dotkną asfaltu i znów będzie można normalnie prowadzić.

Musisz koniecznie zwrócić uwagę na to, by koła utrzymywać zgodnie z torem jazdy. Jeżeli będziesz miała skręcone koła, gdyż po zetknięciu opon z asfaltem samochód natychmiast zacznie skręcać. Gdy zdejmiesz prawą nogę z gazu nawet na moment nie trać koncentracji. W momencie zetknięcia opon z asfaltem najłatwiej stracić kontrolę nad pojazdem

hamulec nie będzie działał

Oczywiście gdy w takim momencie przyjdzie Ci hamować – mimo, że Twoja prawa noga wciśnie hamulec w podłogę – nie będzie on działał. Nie możesz wpadać w panikę. Musisz pulsacyjnie wciskać pedał hamulca, ponieważ bez dodawania gazu auto nawet ślizgając się na wodzie zacznie zwalniać. Gdy koła zetkną się z asfaltem – skuteczność hamowania będzie większa, gdy zamiast wciskać pedał do podłogi – będziesz „pompować” góra-dół.

Jak zapobiegać występowaniu tego zjawiska? Jak mogłaś przeczytać – sprzyjają mu nawierzchnia, zbyt słabo napompowane lub zużyte ogumienie oraz nadmierna prędkość. Dwa z trzech czynników są w Twojej gestii: musisz dbać o właściwe ciśnienie w oponach, kontrolować stan ich zużycia oraz w trakcie deszczu i tuż po nim za mocno nie wciskać gazu.

Uważaj na mokrej nawierzchni

Przypominam, że maksymalna prędkość dozwolona w przepisach czy na znaku drogowym nie sprawdzi się w każdych warunkach. Na mokrej nawierzchni zdecydowanie musisz zwolnić. Musisz być czujna zwłaszcza na zniszczonej nawierzchni, szczególnie na takiej, na której występują koleiny.

Odprowadzanie wody będzie też niewystarczające na bardzo płaskiej nawierzchni np. betonowej lub nowym asfalcie. Także na takich nawierzchniach musisz zachować czujność.

Pamiętaj, że na mokrej nawierzchni poza aquaplaningiem możesz też wpaść w poślizg, zwłaszcza jesienią, gdy z drzew na jezdnię spadną liście. Jeżeli nie będą wysprzątane – stworzą maź, na której bardzo łatwo wpaść w poślizg. Przede wszystkim pamiętaj, aby w przypadku poślizgu nie wciskaj hamulca do podłogi, a hamuj pulsacyjnie. Reszta informacji we wpisie o poślizgu.