Jak jeździć samochodem w zimie

działanie mechanizmów tuż po włączeniu silnika

Czy wiesz jak jeździć samochodem w zimie? Przed chwilą uruchomiłaś silnik i zaraz ruszasz w drogę. Jeżeli oprócz niskiej temperatury – na zewnątrz jest śnieg – zacznij od upewnienia się, czy na podeszwach nie masz śniegu, gdyż nadmiar śniegu na butach może spowodować np. ześlizgnięcie buta z pedału sprzęgła i wyrwanie auta do przodu. Jeśli podeszwy są suche to sprawdź pracę lewarka zmiany biegów. Na początku będzie chodził ciężej, niż normalnie. Gdy olej w skrzyni biegów jest już zużyty – nie będziesz mogła przesunąć dźwigni. W takiej sytuacji musisz odczekać kilka minut, zanim lewarek zacznie się ruszać. Musisz szybko zmienić olej w skrzyni biegów.  Gdy będziesz gotowa puścić sprzęgło i ruszyć – ustaw ogrzewanie na przednią szybę, aby padało na nią coraz cieplejsze powietrze: gdy będziesz chciała zaczekać, aż ciepło poleci z dmuchawy i wypuścisz strumień gorącego powietrza na zimną szybę – łatwo ją uszkodzisz (szyba pęknie z powodu różnicy temperatur). Jeżeli masz problem z parowaniem – do momentu nagrzania się powietrza – uchyl szybę po swojej stronie. Jeżeli jedziesz w dłuższą drogę – zacznij podróż w kurtce czy płaszczu.

Pierwsze kilometry na drodze

Kiedy będziesz gotowa – ruszaj. Pamiętaj, aby delikatnie operować pedałami, gdyż zbyt gwałtowne puszczenie sprzęgła na śliskiej nawierzchni może spowodować, że koła zabuksują i utkniesz. Jeżeli masz automat i ma on program zimowy – skorzystaj z niego. Oczywiście dopóki silnik się nie rozgrzeje – unikaj gwałtownego przyciskania gazu. Przypominam, że ani olej nie osiągnął temperatury pracy, w której ma właściwości smarujące, ani metalowe części jeszcze nie osiągnęły naturalnych rozmiarów (silnik jest zaprojektowany do pracy na ciepło, bo tak odbywa się większość jazdy). Ponieważ jest zima – unikaj gwałtownego wciskania hamulca. Zima zdarzają się bardzo różne warunki. Najbardziej zdradliwa jest nawierzchnia pokryta cienką warstwą lodu. Sam to parę razy przeżyłem. Ja po hamulcach, a auto tańczy, bo jezdnia, która według mnie była mokra – w rzeczywistości była oblodzona. Kiedy lód czy śnieg będą widoczne masz najmniej powodów do stresu: inni kierowcy też będą jechać powoli, ustawisz się po prostu za takim autem i pojedziesz. Jeżeli ruszyłaś w odzieniu wierzchnim – po nagrzaniu się samochodu – zjedź na chwilę z drogi i zdejmij je. To w zasadzie wszystkie podstawy, które musisz znać, żeby wiedzieć, jak jeździć samochodem w zimie. A co, gdy musisz jechać w trasę, a pada gęsty śnieg?

co musisz zabrać na wypadek dużych opadów śniegu

W Polsce dawno nie było dużych opadów, ale … zimą warto do bagażnika włożyć małą saperkę. Podczas dużych opadów śniegu – łatwiej będzie uwolnić się z zaspy. Czasem można liczyć na innych ludzi, ale nie zawsze to się udaje. Lepiej liczyć na siebie 🙂 Niestety – sam z opowieści znam sytuacje, że faceci tylko patrzyli, jak dziewczyna nie może się uwolnić z zaspy i się zakładali ile jej to zajmie.

gdy śniegu jest zbyt dużo

Przedostatnia rzecz, jaka chcę Ci przekazać to, abyś nie wyruszała w dłuższą trasę, gdy zapowiadają duże opady śniegu. Zdarza się, że autostrada czy inną drogą w razie intensywnych opadów śniegu staje się nieprzejezdna i kierowca w swoim aucie musi spędzić dużo więcej czasu, niż zamierzał. Niezbędna jest Ci wiedza, jak jeździć samochodem w zimie, ale także co ze sobą wziąć. Przygotuj się już przed wyjazdem. Przede wszystkim zabierz saperkę, ale także jedzenie, najlepiej wysokokaloryczne batoniki i ciepłą herbatę do termosu. Bak musisz zatankować do pełna. W takcie długiej trasy nie dopuść, aby w baku znajdowało się mniej paliwa, niż połowa jego pojemności. Przez całą drogę ładuj telefon komórkowy, aby był z Tobą kontakt. W razie braku możliwości kontynuowania podróży musisz mieć możliwość wezwania pomocy. Jeżeli droga stanie się nieprzejezdna musisz dbać o to, by się nie wychłodzić. W tym celu musisz uruchamiać silnik co godzinę na 10 minut i w tym czasie nagrzewać auto. Pamiętaj – w żadnym razie nie zawracaj, jeżeli nie masz możliwości przejechania na pas ruchu dla kierunku przeciwnego. Możesz tak zrobić jedynie, gdy takie polecenie wyda Ci pracownik policji lub inna osoba sterujące ruchem.

hamulec ręczny po zatrzymaniu

Ostatnia rzecz, jaką mam Ci do przekazania dotyczy końca podróży. Producenci zapewniają, że hamulce ręczne nowych aut są odporne na mróz i nie zamarzają. Ja również ufam swojemu i zaciągam nawet zimą. Gdy jednak stawiasz auto na płaskim terenie zastanów się, czy możesz zostawić auto wyłącznie na biegu. Zamarznięty hamulec ręczny najlepiej rozmrozić w ogrzewanym garażu. Oczywiście, jeżeli garażujesz pojazd, możesz hamulec ręczny zostawić w takim położeniu, w jakim masz ochotę.

bonus – jak wyjechać z zaspy

Oddajmy głos ekspertom: https://www.youtube.com/watch?v=KAg0uMjiZbY