Kobieta w obcym aucie

Bardzo często prowadząc niezmiennie jeden samochód przyzwyczajasz się do do danego auto. Po przesiadce z niego do innego wozu mogą wystąpić problemy. Dotyczą one zwłaszcza osób, które zdobyły niedawno prawo jazdy. Stres związany z jazdą bez instruktora łączą one z nowym autem. Nie dla każdej z Was takie przejście będzie stanowić problem, ale warto przed podróżą dowiedzieć się, gdzie co jest w nowym aucie. Choć tytuł brzmi kobieta w obcym aucie, rady mogą przydać się każdemu, kto rzadko zmienia samochody:)

Fot FREEPIK
przygotowanie na fotelu kierowcy

Zanim zaczniesz się zastanawiać, jak obsługiwać mechanizmy auta, zadbaj o widoczność. Jeden z czynników, który ma na nią wpływ to komfortowe ustawienie fotela. W starszych samochodach jego regulacja będzie możliwa tylko w jednej płaszczyźnie: do przodu i do tyłu. W nowszych pojazdach ustawiając fotel pamiętaj o wysokości, odległości od kierownicy i odpowiedni kącie ustawienia fotela.

Jeżeli już ustawisz sobie siedzisko, zajmij się lusterkami. Dziś już ciężko spotkać auto, w którym nie ustawia się ich elektronicznie. Ale może zdarzyć się, że będzie manualna dźwigienka. Żeby ustawić sobie lusterko od strony pasażera, będziesz musiała się dość mocno wychylić. Pamiętaj, że pojazd może być wyposażony w mechanizm chowania lusterek. W takim przypadku ustawisz je dopiero po rozruchu silnika.

Na koniec zostawiam regulację koła kierownicy. W zależności od auta, w którym się znajdujesz – reguluje się ona w jednej, dwóch płaszczyznach. Ale jeżeli jesteś miłośniczką starych aut, kierownica może być zamontowana na stałe, bez możliwości regulacji. Na koniec dodam, że w bardzo luksusowych autach fotele, kierownica i lusterka zostaną ustawione automatycznie.

Mechanizmy przy kierownicy

Przy kierownicy znajduje się wiele ważnych przyrządów, które musisz obsługiwać prowadząc. Przed pierwszą podróżą warto poznać ich rozmieszczenie. Zwróć więc uwagę na to, gdzie włącza się światła: w części samochodów będzie to pokrętło po lewej stronie, w innych będzie to manetka przy kierownicy. Przy okazji zlokalizuj manetkę kierunkowskazów oraz przycisk włączania świateł awaryjnych. Sprawdź, gdzie włącza się wycieraczki, szczególnie jak uruchomić spryskiwacze i wycieraczkę tylną.

Zwróć uwagę na pozostałe funkcjonalności kierownicy. W Maluchu, czy Fiacie Cinquecento umieszczono na niej tylko klakson. Ale im nowsza bryka, tym więcej przycisków. Służą one sterowaniu multimediami, regulacją tempomatu, przełączaniem danych z komputera pokładowego. Jeżeli używasz tempomatu, koniecznie zapoznaj się z jego działaniem. Tak samo zrób z pozostałymi funkcjami, jakich używasz.

W przypadku automatycznej skrzyni biegów, przy kierownicy mogą znajdować się manetki, którymi możesz zmieniać biegi manualnie. Przy okazji rzuć też okiem, gdzie jest uchwyt służący do podniesienia maski, bo w sytuacji awaryjnej prawie na pewno go nie znajdziesz. Zwłaszcza, że dziś firmy lubią estetykę i uchwyt potrafi być zamaskowany.

Fot FREEPIK
Pedały i konsola środkowa

Zacznę od dobrej wiadomości. W każdym jednym aucie gaz i hamulec obsługujesz prawą nogą, a sprzęgło lewą. Koniecznie sprawdź, jak ciężko chodzi sprzęgło, żebyś nie była zaskoczona na drodze. Jeżeli zamiast sprzęgła jest powiększony pedał hamulca i dźwignia zmiany biegów chodzi tylko w jednej płaszczyźnie, masz do czynienia z automatyczną skrzynią biegów. W pozostałych przypadkach będą 3 pedały i biegi będziesz musiała zmieniać wajchą. Bardzo rzadko ma miejsce sytuacja, w której dysponujesz automatycznym sprzęgłem, ale biegi musisz zmieniać sama. Pedały będą takie, jak w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów. Jak rozróżnić te mechanizmy, napisałem pod tym linkiem.

Zanim włączysz silnik, koniecznie sprawdź, jak wrzucić wsteczny bieg. Na gałce zmiany biegów oznaczony jest jako „R”. Nie zawsze wystarczy dźwignię przesunąć na właściwe miejsce. Czasem, zanim to zrobisz, musisz jeszcze wcisnąć dźwignię w dół, lub pociągnąć do góry cięgno umieszczone tuż pod gałką. Musisz też wiedzieć, że każde auto ma swoje prędkości, przy których wrzucasz poszczególne biegi. Tak naprawdę musisz to wyczuć. Na przykład 50 km/h to w niektórych autach prędkość dobra na 4. bieg. A moja Skoda domaga się już piątki. I wcale się nie dławi.

Poza dźwignią zmiany biegów, na konsoli środkowej znajdziesz również dźwignię hamulca ręcznego. Nie zawsze jest on klasyczny, z długą rączką. Czasem jest elektroniczny i obsługuje się go przyciskiem. Jest on oznaczony literką „P” w kółeczku. Pamietaj, że jeżeli zwolnisz hamulec ręczny, na desce kontrolka musi zgasnąć. Sprawdź tutaj, co robić, gdy tak się nie dzieje.

obsługa multimediów

Nie taka piosenka w radiu? Dzwoniący telefon? Obsługa multimediów jest coraz ważniejsza. Jeżeli zignorujesz ich obsługę w trakcie jazdy, mogą Cię one bardzo rozpraszać. Dlatego zanim uruchomisz silnik, koniecznie sprawdź jak działa radio, do czego służą przyciski w kierownicy. W nowych autach bardzo często znajdziesz na niej przycisk do odbierania przychodzącego połączenia. Możesz to zrobić jeżeli wcześniej połączysz auto z telefonem za pomocą bluetooth lub kabla USB. Dzięki temu nie będziesz musiała rozmawiać z telefonem w ręce.

Na środkowej konsoli zlokalizowano również włącznik klimatyzacji i regulator temperatury i wielkości nawiewu. Jeżeli auto wyposażono w klimatyzację, przy jej włączniku będzie symbol płatka śniegu, lub A/C. W pobliżu będzie również przycisk zamykania obiegu powietrza (samochód z taką stzałką dookoła). Upewnij się, że obieg powietrza nie jest zamknięty.

różne rodzaje stacyjek i różnice przy uruchamianiu silnika

Wiesz już wszystko, co kobieta w obcym aucie powinna wiedzieć. Pozostaje info o stacyjce. Coraz rzadziej jest ona klasyczna, z kluczykiem. Zamiast niego otrzymujemy specjalną kartę-kluczyk. Czasem wystarczy, że masz ją przy sobie, a czasem musisz włożyć ją w specjalne miejsce. Każdy samochód uruchamiasz z wciśniętym sprzęgłem (w automacie wciskasz hamulec) i najlepiej na luzie (w automacie „N” lub „P”). Pamiętaj, że w bardzo starych autach przed rozruchem włączasz „ssanie”, a dodatkowo w Dieslu przed przekręceniem kluczyka zaczekaj, aż zgaśnie kontrolka świec żarowych. Świadczy ona o tym, że świece osiągnęły właściwą temperaturę i rozruch będzie skuteczny. Pamiętaj, że jeżeli stoisz na parkingu i słuchasz radia, przed rozruchem wyłącz zapłon, żeby świece mogły się podgrzać.

Na koniec system start-stop. W aucie z tym systemem, gdy zatrzymasz auto i wyrzucisz na luz oraz puścisz sprzęgło, silnik zgaśnie, a na desce włączy się kontrolka symbolizująca literę A w kółeczku. Nie przekręcaj kluczyka. Silnik ponownie zapali, jak tylko wciśniesz sprzęgło.

czy to wszystko jest takie ważne

Mogą bulwersować Was dwie rzeczy. Pierwsza z nich to tytuł „Kobieta w obcym aucie”. Chodzi w nim tylko o to, że to strona dla kobiet. Świadomy mężczyzna, który ma do czynienia tylko z własnym autem i nie interesuje się motoryzacją, również skorzysta z tych porad. Kolejna sprawa, to wiem, że wiele Pań może wyśmiać cały taki temat. Faktycznie, nasze tezy są oczywiste dla Pań, które już jeździły wieloma autami. Może miały kogoś, kto im wszystko podpowiedział, lub same zdawały sobie sprawę, na co patrzeć. Ale nie zawsze tak jest. Pierwsza sprawa to przejście z samochodu nauki jazdy do Twojego. Na pewno wiele osób wyobraża sobie, że w każdym aucie wszystkie mechanizmy działają podobnie. Warto poprawić to przekonanie.

Ale jeżeli kilka lat prowadzisz tylko swoje auto, również możesz nie zdawać sobie sprawy z różnic, jakie mogą Cię spotkać. Silnik uruchomisz na 100%, prawdopodobnie ustawisz też fotel. Ale jeżeli nie ustawisz lusterek, to dopóki nie będziesz mogła się zatrzymać, może być problem. Tak samo, na przykład brak wiedzy, jak obsłużyć wycieraczki w deszczu. Po pierwsze Cię to rozproszy, po drugie brak widoczności również wpływa na bezpieczeństwo.

To nie wszystko. Następny odcinek będzie dotyczył pozostałych różnic, jakie mogą występować pomiędzy poszczególnymi samochodami:)