Oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach istnieją od dawna. Jedne są wybite na jednej stronie – inne, choć powinna być większość – po obu stronach. Warto zapoznać się z ich treścią. Rozpoczynamy od rozmiaru opony.

rozmiar opony

Znajdź u siebie na oponie napisy takie jak np. 185/65 R15

  • 185 – szerokość opony w mm (jest to średnica zewnętrzna – mierzona między dwoma skrajnymi zewnętrznymi punktami opony
  • 65 – profil opony (wielkość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości),
  • R – opona radialna (może być jeszcze diagonalna). Chodzi o szczegóły budowy opony, jest to skomplikowana kwestia. Tu dodam tylko, że diagonalne nadają się do jazdy z prędkością mniejszą, niż 100 km/h, a takie samochody osobowe nie istnieją, więc na pewno masz oponę radialną,
  • 15 – wyrażona w calach średnica felgi, na którą pasuje opona
maksymalna prędkość, z jaką możesz jeździć mając daną oponę

Następnie szukamy na oponie dwóch cyfr i litery, np. 91T

  • 91 – indeks nośności (wskazuje maksymalny nacisk na oponę, wartość nie ma znaczenia)
  • T – maksymalna prędkość, z jaką można jechać mając założoną oponę jak nasza. Przedstawia się tak:

Indeks prędkości              Maksymalna prędkość w km/h

  • Q            Maksymalna prędkość 160 km/h
  • R            Maksymalna prędkość 170 km/h
  • S             Maksymalna prędkość 180 km/h
  • T             Maksymalna prędkość 190 km/h
  • U            Maksymalna prędkość 200 km/h
  • H            Maksymalna prędkość 210 km/h
  • V            Maksymalna prędkość 240 km/h
  • W           Maksymalna prędkość 270 km/h
  • Y             Maksymalna prędkość 300 km/h
data produkcji opony

4 cyfry przy kodzie DOT – data produkcji określająca numer tygodnia i rok produkcji, np. 1119 oznacza 11 tydzień 2019 roku (to właśnie to oznaczenie, które może pojawić jedynie po jednej stronie, na drugiej jest numer DOT producenta). DOT oznacza Department of Transportation i jest istotne na rynku amerykanskim.

pozostałe informacje znajdujące się na oponach
  • Opona bezdętkowa – informuje o tym napis „Radial Tubeless” albo samo „Tubeless”
  • Nazwa (model) opony
  • Nazwa producenta
  • Kolejne napisy pojawią się jedynie na wybranych typach opon
  • Rotation – oznacza, że posiadasz oponę kierunkową, która może obracać się tylko w jedną stronę (zgodnie ze strzałką na oponie)
  • Reinforced – opona wzmacniana (możemy także spotkać się z oznaczeniami:
  • XL – Extra Load – opona wzmacniana;
  • C (commercial) – opona dostawcza)
  • Run Flat – opona, dzięki której można kontynuować jazdę przy całkowitej utracie ciśnienia bez ryzyka wypadku.
  • INSIDE / OUTSIDE –  Oznaczenie informujące o sposobie montażu opon w oponach o bieżniku asymetrycznym: INSIDE – opona musi być zamontowana ścianą boczną do środka
  • Pojazdu, OUTSIDE – ściana boczna, na której znajduje się napis powinnabyć zamontowana na zewnątrz pojazdu.
  • MAX INFLATION – maksymalne dopuszczalne ciśnienie.
  • MAX LOAD – maksymalne dopuszczalne obciążenie.
  • Made in Germany – kraj produkcji opony.
opony zimowe

Przypomnę jeszcze o oznaczeniu M+S, które oznacza błoto + śnieg, ale jest dedykowane na rynek amerykański, oraz 3PMSF (3 szczyty i gwiazdka), które informuje, iż opona z pewnością jest zimowa.

Wyszukując opony dla siebie, warto skorzystać z portali, które oferują produkty wielu firm. Najpopularniejszy portal to oponeo.pl, ale dużo opon można znaleźć też na Allegro. Sprawdź też, w jaki sposób odróżnić opony letnie od zimowych .