Podobieństwa i różnice między autami

W poprzedniej części dowiedziałaś się, na co zwrócić uwagę, gdy przyjdzie Ci poprowadzić samochód, którym wcześniej nie jechałaś. Ale warto też dowiedzieć się, jakie są jeszcze podobieństwa i różnice między autami. Być może z ich części nie zdawałaś sobie sprawy.

na zewnątrz kabiny

Na pewno warto prześledzić, w jaki sposób otwieramy maskę, bagażnik i klapkę wlewu paliwa. Silnik zazwyczaj jest zlokalizowany z przodu, ale w Maluchu i nowym Renault Twingo i Smarcie ForFour jest z tyłu. Przednią maskę podnosi się prawie zawsze uchwytem w kabinie po stronie kierowcy, a następnie przesuwa uchwyt pod samą maską. Ale czasem nie ma w kabinie nic, a po prostu maska zamykana jest na kluczyk. Jeżeli chodzi o tylną klapę, czyli zazwyczaj bagażnik, do jego otwarcia prawie zawsze potrzebujesz kluczyka, ale w nowszych autach będzie się go otwierało pilotem.

Klapka wlewu paliwa nie zawsze jest zamykana na kluczyk. Ale rzadko uda się ją otworzyć, gdy samo auto jest zamknięte. Czyli jeżeli podjedziesz na stację benzynową, wysiądziesz z auta i je zamkniesz, to klapka nie da się otworzyć. Przy okazji: jeżeli podjeżdżając pod dystrybutor nie będziesz pewna z której strony masz wlew, zwróć uwagę, czy na desce rozdzielczej, przy wskaźniku paliwa, nie ma strzałki. Jeżeli jest, wskazuje ona, z której strony jest wlew paliwa.

Jeszcze niedawno również akumulator zawsze umieszczany był z przodu auta. Dziś w autach klasy premium coraz częściej mamy akumulatory umieszczone z tyłu pojazdu.

podobieństwa i różnice podczas uruchamiania silnika

Uruchamianie silnika to niby prosta sprawa. Jak się jednak okazuje nie do końca. W tym zakresie również występują podobieństwa i różnice między autami. Z poprzedniego artykułu wiesz już, że mamy kilka rodzajów stacyjek, że skrzynię biegów trzeba odpowiednio ustawić do rozruchu. Zdajesz sobie sprawę, że w Dieslu musisz podgrzać świece żarowe, że w starych autach musisz włączyć ssanie. Jeżeli chcesz odpalić i kluczyk nie chce się przekręcić, poruszaj kierownicą, bo prawie na pewno właczyła się blokada.

Przejdźmy do różnic. Pierwsza z nich występuje od niedawna. Jeszcze kilka lat wstecz normą było to, że jeżeli silnik zgasł i nie mógł odpalić, wystarczyło włączyć 1. bieg, nie wciskać sprzęgła i uruchomić rozrusznik. Bezpiecznie zjedziesz ze skrzyżowania, czy przejazdu kolejowego. Ale od pewnego czasu, jeżeli nie wciskasz sprzęgła, rozrusznik nie zakręci. Gdy przekręcisz kluczyk na pozycję rozruch, będzie głucha cisza. Jedynie komputer pokładowy wyświetli informację, że aby uruchomić silnik, musisz wcisnąć sprzęgło.

Kolejna różnica to taka, że w części aut, gdy silnik zgaśnie, możesz od razu przekręcić kluczyk na rozruch. Inne auta mają zablokowaną taką funkcję. Po każdym włączeniu zapłonu możesz tylko raz spróbować zapalić. Jeżeli to się nie uda, musisz cofnąć kluczyk do zera i dopiero ponownie odpalać. To jest dziwna sprawa. Moje Fiaty miały takie zabezpieczenie, a nowszy Citroen C3 już nie miał. Nawet pozwalał uruchamiać rozrusznik na uruchomionym silniku…

Ostatniej różnicy spodziewa się z pewnością najmniej Pań. Stacyjkę nie zawsze znajdziesz przy kierownicy. W Saabach i niektórych Smartach jest ona zlokalizowana obok dźwigni zmiany biegów.

podobieństwa i różnice podczas wyłączania silnika

Zawsze przekręcamy kluczyk w lewo, lub naciskamy przycisk włączenia/wyłączenia silnika. Ale jeżeli mamy auto z tubiną, trzeba dać mu odpocząć od 1 do kilku minut, zanim wyłączysz silnik.

Co jeszcze jest istotne: jeżeli wyłączysz silnik, albo sam Ci zgaśnie, nie masz wspomagania hamulców i kierownicy. Musisz w ich działanie włożyć znacznie więcej siły, niż normalnie. Natomiast przy wyłączonym silniku bardzo łatwo się zatrzymasz: na biegu auto prawie od razu „stanie dęba”. Wystarczy, że puścisz sprzęgło. Czyli pamiętaj: przy wyłączonym silniku jeżeli na biegu puścisz sprzęgło,auto stanie dęba. Kolejna ważna sprawa: jeżeli auto jest w ruchu (niezależnie, czy silnik pracuje, czy nie) nie możesz wyjąć kluczyka lub karty. Jeżeli to zrobisz nie będziesz mogła przekręcić kierownicy, bo włączy się blokada. Kierownicą możesz kręcić tylko, jeżeli kluczyk jest na swoim miejscu.

skrzynie biegów i hamulec ręczny

Skrzynie biegów są coraz bardziej zaawansowane. Manualne mają już coraz częściej 6 biegów. A różnice pojawiają już, gdy chcesz wrzucić wsteczny. Szczegóły w poprzednim wpisie. Coraz bardziej zaawansowane są też skrzynie automatyczne. Na szczęście zawsze: D-oznacza jazdę do przodu, R-do tyłu, N-luz i P-parking. Plus zawsze oznacza bieg w górę, a minus w dół (coraz więcej automatów oferuje możliwość recznej zmiany przełożeń).

pozostałe różnice

Na tym kończymy podobieństwa i różnice między autami. Oczywiście nie wyczerpujemy tematu. Są choćby hybrydy, hybrydy plug-in, elektryki. W najnowszym Nissanie Leaf ma być już tylko 1 pedał. Ja nie chcę tego nawet sprawdzać, jak tym jeździc. Silniki benzynowe są również coraz bardziej udoskonalane, a w samych autach jest coraz więcej gadżetów. Może być tak, że przejście do nowego auta będzie wymagało przyswojenia dużej ilości informacji:)