Prawidłowe ciśnienie w oponach

Każda z Was wie, że aby móc ruszyć w podróż samochodem opony muszą być napompowane. Ale to nie wystarczy. Niezbędne jest prawidłowe ciśnienie w oponach. A jak je sprawdzisz? Na oko? Niektórzy butem sprawdzają czy na pewno nie ma kapcia. To niewystarczające sposoby. Aby sprawdzić, czy masz prawidłowe ciśnienie w oponach – najpierw musisz wiedzieć ile ono wynosi, a do tego dysponować odpowiednim, na szczęście niezbyt kosztownym, sprzętem.

pomiar ciśnienia w oponach

Sam pomiar jest banalny – odkręcasz korek wentyla, przykładasz wylot miernika, słyszysz syk i masz na ekranie wartość swojego ciśnienia, w starszych miernikach nie ma wyświetlacza elektronicznego tylko jest jak w zegarku tarcza i wskazówka, która po dokonaniu pomiaru wyświetla odpowiednią wartość. Pamiętaj, że prawidłowo odczytasz ciśnienie jedynie na zimnych oponach, tj przed odpaleniem silnika lub przejechaniu max 2 km. Aby zobrazować, jak to powinno wyglądać – w załączeniu lista Allegro z ofertą mierników.

https://allegro.pl/listing?string=miernik%20ci%C5%9Bnienia%20opon&bmatch=baseline-cl-dict41-eyesa-bp-aut-1-3-0903

czujniki ciśnienia zamiast wentyli w kołach

Na poniższym filmiku poza reklamą czujników ciśnienia zamiast wentyli – Pan wiele razy dokonuje pomiaru ciśnienia:)

gdzie znajdziesz informacje o prawidłowym ciśnieniu w oponach Twojego auta

No dobrze, wiesz już jak zmierzyć ciśnienie ale nic Ci po takiej informacji, jeżeli nie będziesz wiedzieć, jaka wartość jest poprawna. Te informacje znajdziesz:

  • w samochodzie na klapce wlewu paliwa lub słupku B od strony kierowcy (tj przy drzwiach od strony klamki) – oczywiście o ile ktoś tego wcześniej nie zerwał.
  • W instrukcji obsługi Twojego auta
  • W internecie (w miarę możliwości polecam jednak dwie pierwsze metody)

Sprawdzając dopuszczalne wartości zwrócisz na pewno uwagę, że zależą one od tego, czy sama kierujesz autem z pustym bagażnikiem, czy też cała rodziną udajecie się na wakacje.

Woman driver checking air pressure and filling air in the tires close up.
Fot FREEPIK
co zrobić, gdy ciśnienie nie jest odpowiednie

Co, jeśli nie ma tyle powietrza co trzeba, bo jest go zbyt dużo lub zbyt mało? Na stronie poradnikowej oczywiście muszę napisać, że musisz upuścić/do pompować powietrza. Nie chcesz przecież problemów na drodze, a te nawet, jeśli nie od razu to mogą się pojawić:

  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Utrudnione kierowanie autem
  • Zwiększone zużycie części w zawieszeniu
  • W końcu: przyspieszone zużycie opon

Mam nadzieję, że zachęciłem do częstego monitorowania ciśnienia😊 Zapraszam też do wpisów o oponach zimowych i letnich oraz o oznaczeniach na oponach.

Jeżeli podobał Ci się ten wpis, zapraszam Cię do wsparcia naszej Społeczności. Możesz to zrobić poprzez Patronite, a jeżeli chcesz wesprzeć mnie jednorazowo, lub nie odpowiada Ci forma, w jakiej przyjmuje on wpłaty, zapraszam na zrzutka.pl Dzięki Patronom zebrałem już kwotę na dostęp do portalu ze zdjęciami, teraz zbieramy na kolejne usprawnienia.