Co zrobić, gdy spryskiwacze nie działają

Jeden z najbardziej nerwowych momentów za kółkiem to ten, gdy spryskiwacze nie działają. A jest to jeden z najprostszych układów w samochodzie –w skrócie składa się ze zbiornika na płyn do spryskiwaczy, pompy, silnika elektrycznego, przewodów i na końcu dysz, które „wystrzeliwują” płyn prosto na szybę. To jest chyba jedyna rzecz poza paliwem, którą potrafi uzupełnić każda z Was i jedyna, przez którą każda wie jak ma podnieść maskę (nawet, jeżeli uzupełnienie płynu zlecasz swojemu facetowi – w razie, gdy go zabraknie – sama dasz sobie radę).

jak zmieniać płyn do spryskiwaczy i dlaczego to robimy

Zmiana płynu polega na tym, że musisz opróżnić zawartość zbiorniczka na płyn i nalać następny. Nie ma żadnego programu opróżniania tego zbiornika – po prostu trzeba ją „wypsikać”. Chociaż znam jeden ewenement – mój ojciec ma Golfa II – jego oczko w głowie. To samochód starej daty, gdzie poszczególne elementy silnika nie są poupychane jeden na drugim, tylko do każdego jest swobodny dostęp. Łatwo można wyjąc zbiorniczek i zlać płyn do butelki. A czasem, gdy zbliża się mróz mamy jeszcze sporo letniego płynu i długo trzeba uruchamiać spryskiwacz, aby cały płyn został wylany. Jeżeli robisz to na parkingu – z pewnością zwrócisz na siebie uwagę. Ja ostatnio zużyłem płyn w trasie. I na pewno też zwróciłem na siebie uwagę, gdyż deszcz nie padał 😀 Płyn z letniego na zimowy zmieniamy, aby nie zamarzł. Natomiast na zimowym latem nie możemy jeździć, bo paruje tak szybko, że zużyjesz go dużo, a efekt będzie niewielki. Prawda jest taka, że latem nie potrzebujesz płynu ze sklepu – wystarczy zwykła woda, może być z dodatkiem np. płynu do kąpieli, żeby miała zapach. Ja tego nie stosuję, gdyż butelka najtańszego płynu letniego to wydatek rzędu 5 zł za 4 litry, a boję się, że gdybym nalał wody z kranu – dysze zatkałby kamień i spryskiwacze przestaną działać. Zimowy płyn to już wydatek przynajmniej kilkunastu złotych. Dzieje się tak dlatego, że musi on zawierać substancje, które nie zamarzną nawet w kilkunastostopniowym mrozie. Co prawda rzadko się zdarza, że mróz jest aż tak duży, ale kilka takich dni jest. Generalnie powinno być tak, że im droższy płyn, tym zamarza w niższej temperaturze.

awarie spryskiwaczy, które mogą się przydarzyć

Zacznijmy od tego, gdy spryskiwacze przestają działać na mrozie. Najlepsze rozwiązanie to wstawienie auta do ogrzewanego garażu. Niestety – może to nie pomóc, gdyż woda, gdy zamarza zwiększa swoją objętość. W takim przypadku może dojść do uszkodzenia dysz, które wtedy trzeba będzie wymienić. Teoretycznie letni płyn powinien odmarznąć od samej temperatury silnika, ale nie zawsze tak się dzieje. Ciężko o dobrą radę, jak spowodować odmarznięcie spryskiwaczy. Słyszałem o polaniu dysz wrzącą wodą, ale trzeba to zrobić bardzo ostrożnie, bo gdy taka woda dostanie się na szybę – może ona pęknąć.

W innym przypadku, gdy spryskiwacze nie działają i wiesz, że płyn jest w zbiorniku – winna jest awaria któregoś z pozostałych. Awarii może być kilka – najmniej kosztowna to taka, gdy przewody wyskoczą z dysz. Wówczas płyn leci, ale wąską stróżką. Jeżeli przewody są odsłonięte – możesz podnieść maskę i włożyć je z powrotem do dysz. Kolejna awaria – to zatkanie przewodów, gdy do płynu dostaną się śmieci. Może mieć to miejsce w czasie dolewania płynu, na przykład jakieś ziarenko, które spadnie z drzewa. W mojej nowej Skodzie na górze wlewu jest specjalne sitko, aby odcedzić tego typu zanieczyszczenia. Przy takiej awarii płynu będzie zbyt mało, lub wcale nie poleci. Możesz próbować podziałać igłą w dyszach – podziała, jeżeli będą zanieczyszczone. Jeżeli przy próbie uruchomienia spryskiwacza nie leci żadna ilość płynu musisz wytężyć słuch i sprawdzić, czy słyszysz działanie silniczka elektrycznego. Jeżeli go słychać to albo mamy zatkane przewody, albo przewody uległy uszkodzeniu – zazwyczaj są z plastiku lub gumy, a to nie są wieczne tworzywa. W takiej sytuacji trzeba je wymienić – najczęściej w warsztacie. Jeżeli zaś mamy głuchą ciszę – awarii uległ silniczek. Można spróbować znaleźć bezpiecznik, który odpowiada za działanie tej pompki. Jeżeli to nie pomoże – można umawiać się do mechanika, gdyż albo silnik jest niesprawny, albo jest problem z kablem, który doprowadza prąd, albo być może nie działa sam przełącznik przy kierownicy.

Pamiętaj, że zimą sprawne spryskiwacze to tylko jeden z elementów, który zapewni Ci dobre widzenie za szybą. Sprawdź, jakie są inne:) Jeżeli chcesz samodzielnie spróbować usunąć usterkę polecam Ci ten artykuł.