Sygnały używane przez innych kierowców

Sygnały używane przez innych kierowców są bardzo istotne. Kierowcy wymieniają między sobą wiele sygnałów, czy to ręką, czy to światłami. Te sygnały mają na celu poinformowanie, lub ostrzeżenie innych użytkowników drogi o niebezpieczeństwie. Ewentualnie podziękowanie, ale po kolei.

gesty dłonią

Zacznijmy od gestów dłonią – mogą oznaczać pozdrowienie, zauważyłem, że tak pozdrawiają się na przykład kierowcy autobusów. Dlatego przykro było patrzeć, jak w Gdańsku kierowcy nowej firmy przewozowej byli ignorowani przez tych, którzy jeździli w firmach dotychczas wykonujących przewozy. Ręki można też użyć, aby pokazać kierowcy wyjeżdżającemu z drogi podporządkowanej, że udzielamy mu pierwszeństwa. Za taki gest wypada podziękować uniesioną dłonią. Niektórzy dziękują także światłami awaryjnymi, zaraz napiszę, dlaczego należy z takim gestem uważać. Przejdźmy zatem do sygnałów:

zamruganie światłami drogowymi

Po pierwsze – gdy mijający nas kierowca raz zamruga światłami drogowymi najprawdopodobniej oznacza to, że nie masz włączonych świateł mijania (lub do jazdy dziennej). Podwójny sygnał oznacza kontrolę policyjną w pobliżu. Najtrudniej zinterpretować wielokrotny sygnał światłami drogowymi. Oznacza on ostrzeżenie o nieznanym, ale bardzo dużym niebezpieczeństwie. Zobacz poniższy film

Kierowca nadjeżdżający z przeciwka stara się ostrzec tego, z którego samochodu jest nagranie, niestety nieodpowiedzialny nieoświetlony rowerzysta był zbyt blisko. Raz, czy dwa kierowca, który chciał mnie wyprzedzić – tuż przed rozpoczęciem manewru „zamrugał”. Oczywiście – jeżeli jedziesz lewym pasem i za sobą widzisz kierowcę mrugającego „długimi” znaczy to, że chce Cię wyprzedzić.

użycie świateł awaryjnych

Inne sygnały używane, aby poinformować kierowców o swoim zachowaniu to włączenie świateł awaryjnych podczas nagłego hamowania. Dla zwrócenia uwagi innych kierowców np. na drodze szybkiego ruchu, czy autostradzie – podczas nieprzewidzianego postoju włącz światła awaryjne, aby ostrzec kierowcę auta za Tobą. Jeżeli za Tobą znajdzie się inne auto – wyłącz światła. Przy okazji – zwróć uwagę na to, że niektórzy kierowcy w Polsce stosują podziękowanie za ustąpienie miejsca do wyprzedzania. W naszym kraju wiadomo o co chodzi, ale np. w Niemczech będzie wyglądało, że ostrzegasz o niebezpieczeństwie. Tak, czy inaczej – wszędzie za nadużycie tego sygnału – możesz otrzymać mandat.

Podziękować możesz włączając naprzemiennie lewy i prawy kierunkowskaz. Wyczytałem o tym na jednej z branżowych stron. Sam wcześniej o tym nie słyszałem. Nie wiem, jak takie mruganie zostanie odebrane przez innych użytkowników drogi. Oczywiście pamiętajmy o użyciu świateł awaryjnych, gdy stajemy na poboczu. Jeżeli ponadto mamy awarię, rozstawmy trójkąt ostrzegawczy. Kierowcy autobusów przewożący dzieci i młodzież do 18. roku życia oraz osoby niepełnosprawne – muszą stosować światła awaryjne w momencie wsiadania i wysiadania tych osób do autobusu.

sygnalizacja klaksonem

Kolejny sygnał do komunikacji z innymi to klakson. Pamiętajmy – nie możemy ich użyć w obszarze zabudowanym, chyba, że naprawdę grozi Ci niebezpieczeństwo. To jedyny powód, który pozwala na użycie klaksonu. Nie powinniśmy go używać np. do poinformowania kierowcy przed sobą, że zrobiło się światło zielone, chociaż… jak zrobić to w inny sposób? Pamiętam, jak kiedyś w mojej miejscowości do świateł dojechał ciągnik rolniczy, którego kierowca nie był w stanie dojrzeć światła na sygnalizatorze. Nie ruszył na zielonym świetle i brat mi zasugerował, że pewnie nie widzi. I faktycznie – znów zrobiło się zielone, a on stoi: po moim zatrąbieniu pomachał mi i ruszył. Ewidentnie czekał na mój sygnał.

użycie kierunkowskazów

Na koniec – przypomnijmy o sygnale, którego użycie jest wymuszone przez przepisy, a mimo to zaniedbywane – kierunkowskazy. Nie wszyscy pamiętają, że służą one do wskazania zamiaru wykonania manewru, a nie samego wykonania. Zatem kierunkowskaz włączamy przed wykonaniem skrętu, a nie w trakcie. Dlatego przed rondem powinniśmy sygnalizować, co zamierzamy zrobić: zjazd 1 zjazdem, to kierunek w prawo, 2gim – to analogia do jazdy prosto, 3ci zjazd to kierunek w lewo. Po minięciu ostatniego zjazdu, którym nie chcesz zjeżdżać – włącz kierunkowskaz w prawo, aby inny kierowca, który zamierza z tego wjazdu wjechać na rondo wiedział, że już może to bezpiecznie zrobić.

Przypominam o pozostałych naszych kanałach. Jeżeli chcesz wesprzeć naszą działalność zapraszam na patronite.pl i zrzutka.pl