Usuwanie śniegu i lodu

Pierwszy zwiastun nadchodzącej zimy dla kierowcy to zamarznięte szyby. Pierwszy dzień, gdy to się zdarza można traktować jako otwarcie sezonu zimowego i jeżeli nadal masz letnie opony, powinnaś je jak najszybciej zmienić. Wracając do szyb – usuwanie śniegu i lodu jest konieczne.  Musisz pozbyć się go jeszcze przed wejściem do pojazdu. Możesz zrobić to na 2 sposoby: plastikową drapaczką lub specjalna substancją w aerozolu. Najskuteczniejsza, ale dużo wolniejsza jest drapaczka. Raz dwa poradzisz sobie aerozolem, ale jest duże ryzyko, że zacznie on zamarzać.

Jeżeli dodatkowo auto jest pokryte śniegiem – musisz usunąć go zmiotką. Jedno, co dobre w tej sytuacji – być może szyby nie są zalodzone, a jedynie pokryte śniegiem, który można zmieść. Niestety – jeżeli uszczelki w drzwiach nie izolują już poprawnie wnętrza od warunków otoczenia – szyba zamarznie również od środka. „Drapiąc” szyby uważaj na uszczelki na brzegach szyb. Nie zahacz ich drapaczką. Uważaj też na wycieraczki. Gdy szyba jest zalodzona – wycieraczki przymarzają. Oderwij je powoli i delikatnie.

musisz oczyścić wszystkie szyby i dach

Pamiętaj, że musisz odśnieżyć/odlodzić wszystkie szyby, lusterka, reflektory, a śnieg musisz usunąć także z dachu. Dopóki tego nie zrobisz – nie wsiadaj do pojazdu i nie uruchamiaj silnika. Owszem, jeżeli nie uda Ci się odpalić silnika – usunięcie lodu i śniegu pójdzie na marne, ale jesteś do tego zobowiązana (zwłaszcza, gdy Twoje 4 kółka stoją na parkingu przed blokiem – „życzliwi” sąsiedzi mają haka na Ciebie na tacy). Musisz ruszyć chwilę po uruchomieniu silnika. Podczas jazdy musisz mieć także wyczyszczone wszystkie szyby, lusterka, maskę i dach. Może Ci się wydawać, że śnieg na dachu może zostać. Niestety tak nie jest. Po pierwsze, gdy gwałtownie wciśniesz hamulec to śnieg z dachu może zsypać się na przednią szybę. Ponadto, w czasie jazdy śnieg z dachu może zawiewać na auto z tyłu.

nie możesz stać rozgrzewając silnik

Nie próbuj też śniegu i lodu usuwać w żaden inny sposób typu: ogrzewanie szyby – przypominam że musisz ruszyć prawie natychmiast po rozruchu, a podgrzanie szyby potrwa trochę czasu. W Gdańsku mandat dostał kierowca autobusu miejskiego za to, że na pętli chciał nagrzać pojazd dla pasażerów. Jakaś kobieta sfilmowała to zdarzenie i doniosła na policję. Kierowca nie przyjął mandatu, ale sąd nie stanął po jego stronie.

Nie ruszaj też z „okienkiem” wydrapanym w szybie, gdyż możesz spowodować wypadek. Podobnie jak w przypadku rozgrzewania auta z włączonym silnikiem, możesz otrzymać mandat karny. Szyba musi być oczyszczona ze śniegu i lodu w całości. Nadmiaru śniegu nie usuwaj tez wycieraczkami – chyba, że jest go naprawdę cieniutka warstwa. Przy grubej warstwie, zwłaszcza śniegu mokrego, możesz uszkodzić mechanizm wycieraczek.

nie używaj wrzątku

Na koniec zostawiam najbardziej absurdalny sposób: odlodzenie szyby wrzącą wodą. Odladzając w taki sposób możesz spowodować pęknięcie szyby. Po pierwsze będziesz musiała wymienić szybę. Po drugie, gorąca woda wleje się do auta i może uszkodzić np. radio lub jakiś przycisk czy przełącznik. Już widziałem i jedną i drugą sytuację.

załóż osłonę na przednią szybę, gdy zapowiadają mróz

Oczywiście wielu z tych kłopotów możesz uniknąć zostawiając na noc, czy podczas mroźnego dnia osłonę na szybę. Odpowiednio zamontowana osłona wystarczy, żeby szyba nie zamarzła. Montaż tej osłony polega na tym, że prawy i lewy bok wsadzasz w drzwi. Do szyby osłonę przyciskasz wycieraczkami. Niestety nie zawsze działa 😀 – czasem wydaje się, że tej nocy nie będzie mrozu, rano wstajesz, a tam na szybie gruba warstwa…

Gdy nie możesz dostać się do autA

Jeżeli jest bardzo zimno, może okazać się, że usuwanie śniegu i lodu nie wystarczy. Możesz mieć problem z dostaniem się do środka. Sprawdź w tym poście, co wtedy zrobić.