Użycie zestawu naprawczego do przebitej opony

co musisz wiedzieć zanim użyjesz zestawu naprawczego

Użycie zestawu naprawczego do przebitej opony może Cię uratować, jeśli nie chcesz zmieniać całego koła. Powiem Ci jak go użyć. Przekażę Ci ogólne zasady, bowiem użycie tego typu sprzętu różni się w zależności od jego dostawcy. W skład zestawu zawsze wchodzi zbiornik z uszczelniaczem pod ciśnieniem, często jest jeszcze kompresor. O ile taki zestaw w ogóle zadziała – uszkodzenie nie może być dłuższe, niż 4 centymetry. Jeżeli stwierdzisz, że w oponie jest drut, śruba, czy gwóźdź – nie usuwaj ich jeżeli nie wystają za koło. Niezależnie od tego, czy uszczelniacz zadziała – nie naprawisz już u wulkanizatora takiej opony

jak użyć zestawu z kompresorem

Zaczniemy od zestawu z kompresorem. Auto ustawiamy tak, żeby na przebitym kole wentyl znalazł się na dole. Odkręcamy z niego nakładkę, może być jeszcze jakaś część, którą musisz zdjąć. Bierzemy pojemnik, podłączamy do wentyla i wtłaczamy całość uszczelniacza do opony trzymając pojemnik jak najwyżej. Po tym, jak wtłoczysz cały uszczelniacz do koła – postaraj się je napompować dołączonym kompresorem. Podłączasz wtyczkę do gniazdka zapalniczki, potem wkładasz wtyczkę do wentyla i włączasz. Jeżeli pompowanie nie jest skuteczne – przejedź 10 metrów do tyłu i do przodu, żeby lepiej rozprowadzić uszczelniacz po całym kole.  Jeżeli koło uda się napompować – musisz jechać z niewielką prędkością (ok 35-50 km/h) i to do najbliższej wulkanizacji.

jak użyć zestaw bez kompresora

Jeżeli w zestawie nie ma kompresora – oznacza to, że w pojemniku z uszczelniaczem jest dostateczne ciśnienie do napompowania opony. Wentyl również musi znaleźć się na dole, a pojemnik z uszczelniaczem na górze. Pod spodem załączam filmik z YT, gdzie Pan używa zestawu naprawczego:

Osobiście – nie słyszałem, żeby komuś udało się w taki sposób napompować koła. Nigdy nie zastąpi on koła zapasowego. Jeżeli masz koło pełnowymiarowe i jest napompowane – po jego założeniu spokojnie możesz kontynuować dalszą jazdę bez limitu kilometrów i nie musisz rozpaczliwie szukać wulkanizacji. Po użyciu uszczelniacza – jeszcze raz przypominam – jak najszybciej udaj się do wulkanizacji. Przy okazji zwracam jeszcze uwagę na to, co masz w bagażniku: sprawdź, czy jest tam pełnowymiarowe koło, czy też węższe od normalnego z naklejkami z liczbami 60 lub 80. Jeżeli tak – oznacza to, że masz koło dojazdowe. Również powinnaś kierować się do wulkanizacji, ale nie tak prędko jak po użyciu uszczelniacza – ważniejsze, żebyś podczas kierowania autem z takimi naklejkami – nie przekraczała prędkości  z naklejki.

czy musisz umieć to zrobić samodzielnie

Użycie zestawu naprawczego do przebitej opony może Ci pomóc. Jeszcze skuteczniej pomoże zmiana całego koła, ale czy skoro jesteś kierowcą musisz to umieć? Absolutnie nie. Tak samo, jak programista komputerowy nie musi umieć naprawić komputera gdy przepali się zasilać. Podobnie osoba naprawiająca komputery nie musi umieć pisać programów. Owszem: dobrze i praktycznie jest to umieć, ale nie jest to konieczne. Jeżeli nie czujesz się na siłach i pozwalają na to Twoje fundusze – gdy złapiesz kapcia po prostu wezwij pomoc drogową. I pamiętaj: jeżeli nie masz zapasowego koła, a zestaw naprawczy nie zadziała – laweta jest nieodzowna. Nie wolno holować samochodu z uszkodzonym kołem.