Jazda samochodem na gaz stało się popularną alternatywą dla tradycyjnego paliwa, głównie ze względu na niższe koszty utrzymania oraz korzyści środowiskowe. Jednakże, ile faktycznie kosztuje gaz do auta? W tym artykule podjęliśmy próbę rozwiania wszelkich wątpliwości związanych z tym tematem.
Porównanie kosztów tankowania gazu i paliwa
Z doświadczenia wielu kierowców wynika, iż eksploatacja auta zasilanego gazem jest tańsza niż w przypadku tradycyjnego paliwa. Sam gaz jest o wiele tańszy – jego cena wynosi średnio 70% ceny paliwa. Oznacza to, że za jedno tankowanie można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych. Niemniej jednak, trzeba pamiętać o kosztach związanych z montażem instalacji gazowej, które wynoszą średnio od 2000 do 4000 złotych, w zależności od rodzaju pojazdu i wybranej instalacji.
Konwersja pojazdu na gaz
Decyzja o przejściu na gaz zwykle jest podyktowana długoterminowymi oszczędnościami. Proces konwersji jest jednak skomplikowany i wymaga skrupulatnej analizy. Wymagane jest przeprowadzenie szeregu modyfikacji w silniku, takich jak instalacja cylindra gazu, reduktora, wtryskiwaczy i przekładnika. Ważne jest, aby proces został przeprowadzony przez kwalifikowanego specjalistę, aby zapewnić prawidłowe działanie układu.
Oszczędność na eksploatacji auta zasilanego gazem
Sprawność i ekonomia jazdy na gazie zależą od wielu czynników: rodzaju instalacji, techniki jazdy czy stanu technicznego auta. Niezależnie od tych zmiennych, różnica w cenie między litrem benzyny a kilogramem LPG jest na tyle duża, że oszczędności są widoczne niemal od razu. Z drugiej strony, samochody na gaz wymagają nieco większej troski – od czasu do czasu trzeba wymieniać filtr gazu czy też sprawdzać stan całej instalacji.
Zasady i warunki konwersji
Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym oraz rozporządzenia ministra infrastruktury określają warunki montażu i demontażu instalacji gazowej w pojeździe. Najważniejsze z nich to konieczność uzyskania homologacji na instalację oraz obowiązkowe badania techniczne samochodu po montażu. Bez wpisu do dowodu rejestracyjnego o montażu instalacji gazowej, używanie takiego auta jest nielegalne.
Jak wybierać instalację gazową
Na rynku dostępne są różne typy instalacji gazowych. Wybierając system, warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak: pojemność samochodu, przeznaczenie auta (np. do jazdy w mieście czy na długie trasy), a także koszty eksploatacji i montażu. Bezpieczeństwo powinno być głównym kryterium, dlatego warto postawić na sprawdzone marki i oferowane gwarancje.
Podstawowe typy instalacji gazowych
Wyróżnia się dwa podstawowe typy instalacji gazowych: sekwencyjną i niesekwencyjną. Pierwsza z nich jest nowocześniejsza i umożliwia precyzyjne dostarczanie gazu do silnika, co przełoży się na oszczędności paliwa. Druga, starsza technologia, jest mniej efektywna, ale również mniej skomplikowana i tańsza w montażu.
Jakie samochody nadają się do konwersji na gaz
Teoretycznie każdy samochód można przystosować do jazdy na gaz. Najlepiej jednak sprawdzają się pojazdy z silnikami o pojemności powyżej 1.4 l i mocy powyżej 75 KM. Decydując się na instalację gazową, pamiętaj, aby skonsultować się z mechanikiem czy nasze auto jest odpowiednie do takiej konwersji.
Marki i modele najczęściej przerabiane na gaz
Najczęściej na gaz przerabiane są samochody marek takich jak: Fiat, Opel, Ford, Renault, Citroen, Peugeot i Volkswagen. Wśród najpopularniejszych modeli znajdują się m.in. Fiat Punto, Opel Astra, Ford Focus, Renault Scenic, Citroen C3, Peugeot 307 oraz Volkswagen Golf.
Samochody niepolecane do przerabiania na gaz
Istnieją jednak modele, które są mniej odpowiednie do przeróbki na gaz. Są to przede wszystkim samochody z silnikami o dużej mocy i wysokiej kompresji, takie jak BMW, Mercedes, czy Audi, które wymagają zastosowania specjalistycznych instalacji gazowych, co wiąże się z wyższymi kosztami.
Gdzie tankować gaz
Sieć stacji paliw oferujących sprzedaż gazu jest w Polsce bardzo dobrze rozwinięta. Praktycznie na każdej większej stacji paliw można tankować gaz, a jego cena jest stabilna i zazwyczaj o wiele niższa niż paliwa płynne.
Mit czy fakt: auto na gaz szybciej się psuje
Odpowiedź na to pytanie jest skomplikowana. Z jednej strony, dużo zależy od jakości wykonanej instalacji i jej późniejszej eksploatacji. Z drugiej – fakt, niektóre elementy silnika mogą doznawać szybszego zużycia, gdy auto jest napędzane gazem. Zdecydowanie jednak można powiedzieć, że jednoznaczne stwierdzenie, iż auto na gaz szybciej się psuje, jest mitem.
Utrudnienia w przeglądach technicznych auta na gaz
Przeprowadzenie przeglądu technicznego samochodu na gaz nie różni się specjalnie od przeglądu samochodu na paliwo płynne. Istotne jest jednak, aby posiadać wszystkie niezbędne dokumenty potwierdzające prawidłowy montaż i sprawność instalacji gazowej.
Problemy z ubezpieczeniem auta zasilanego gazem
W Polsce nie ma zasadniczych problemów z ubezpieczeniem auta zasilanego gazem. Towarzystwa ubezpieczeniowe nie dyskryminują tych samochodów. Podstawowym warunkiem jest jednak legalność instalacji gazowej potwierdzona wpisem do dowodu rejestracyjnego.
Co zrobić, gdy instalacja gazowa przestaje działać
Jeżeli zauważymy, że nasza instalacja gazowa przestaje prawidłowo działać, powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do autoryzowanego serwisu. Ręczne próby naprawy mogą zakończyć się uszkodzeniem układu i poważnymi konsekwencjami.
Gaz ziemny a autogaz – porównanie kosztów i efektywności
Gaz ziemny (CNG) i autogaz (LPG) to dwa różne rodzaje gazu, które można wykorzystać jako alternatywne paliwo dla samochodów. CNG jest zazwyczaj tańszy, jednak jego dostępność w Polsce jest bardzo ograniczona. Z drugiej strony, autogaz jest łatwo dostępny, lecz nieco droższy. Co więcej, samochody zasilane gazem ziemnym są zwykle droższe, przede wszystkim z uwagi na koszt instalacji. Mimo to, obie technologie są bezpieczne, ekologiczne i ekonomiczne.